Artiklar

Efter julmaten kommer suget efter grönt


Blev det inte så mycket grönt på julbordet som du tänkt dig? Misströsta inte! Nu är det nytt år och nya tag. Här kommer lite tips på vad du kan stoppa i kundvagnen för att ge kroppen en boost.

Broccoli
Detta är en av våra mest näringsrika grönsaker. Sprängfylld av C-vitamin men också rik på vitamin K, järn, zink och andra viktiga näringsämnen. Dessutom går den att äta till det mesta – till och med rå! Vill du göra något lite annorlunda så testa en broccolipesto med rostade hasselnötter och vitlök, eller inled dagen med en stärkande shot på apelsin, broccoli och granatäpplekärnor.

Blomkål
När du ändå befinner dig i grönsaksavdelningen vid broccolin, passa på att ta ett blomkålshuvud också. Rik på c-vitamin och innehåller inte mycket kalorier eller kolhydrater. Allra nyttigast är den rå – testa att dippa den! Eller varför inte haka på trenden och laga blomkålspizza?

Isbergssallad och Gem
Efter tung julmat blir man extra sugen på lätta, nyttiga sallader. Frossa i salladsavdelningen där det finns alla möjliga sorter. Att blanda är godast och roligast. Isbergssallad ger en frisk och knaprig känsla, Gemsalladen – som ibland kallas hjärtsallad, babysallad eller Little Gem – är en förädlad variant av isbergssalladen och har lite mer smak. Dessutom är den tjusig att dekorera med.

Fänkål
Trots sitt namn så tillhör fänkål inte kålsläkten utan är mer besläktad med morot, dill och persilja. Fänkål har en smak av lakrits och ger kroppen ett bra tillskott av fiber, c-vitamin och mineralämnen som till exempel järn. Ett tips är att göra en tzatziki på fänkål istället för gurka!

Alla dessa grönsaker finns ekologiska under varumärket Lycka.

Läs mer:
Kål – hälsobomben som mättar magen

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Print this page