Artiklar

Kål – hälsobomben som mättar magen


Även om det går att köpa kål året om så är det något speciellt med all höstkål som fyller grönsaksdiskarna – limegrön, röd, vit, mörkgrön.

Vacker, god och mättande.
Kål är fyllt av nyttiga ämnen och innehåller samtidigt väldigt lite kalorier. Det gör kål till en riktig hälsobomb – som dessutom mättar magen. Kål innehåller bland annat ämnet glukosinolat, som ska ha cancerbekämpande effekt, och massor av antioxidanter, vitaminer och fibrer.

Kål varje dag
Vilken ska man då välja av alla dessa kålsorter som finns? Ja, helst så många som möjligt. Spetskål kan dock rekommenderas för den ovana kålätaren på grund av sin milda smak. Ett tips är att byta ut isbergssalladen mot c-vitaminrik spetskål någon dag i veckan. Den kan dessutom tillagas på massor av olika sätt: rostas, gratineras och ugnsbakas. Den beska brysselkålen tillhör kanske inte yngre generationers förstahandsval, men är en riktig nyttobomb – väl värd att testa. Vitkålen är c-vitaminrik, savoykål, grönkål och svartkål kan man göra hemmalagade chips av och framåt jul är rödkål en riktig klassiker.

Mat sedan vikingatiden
Man tror att kålen odlats i Sverige sedan vikingatiden, men att den varit populär mat i Centraleuropa ända sedan yngre stenålder. Romarna åt mycket kål, och överklassen var särskilt förtjust i de späda kålskotten. Blomkål omtalades i Sverige först på 1600-talet och brysselkål ännu senare, runt 1800-talet.

Tips! Grönkål anses av många vara den absolut nyttigaste grönsaken. Kicka igång dagen med en näve grönkål i smoothien!

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Print this page